Fupmails og falske beskeder skal lokke dig til at give svindlere adgang til din konto. Men hvad skal du gøre, hvis du er blevet narret? Sådan skriver Forbrugerrådet Tænk på deres hjemmeside.

Svindel kan franarre dig dine penge.

Dit kreditkort og din NemID er guld værd for svindlerne. Har de informationerne på dit betalingskort eller dit NemID, kan de nemlig snuppe pengene fra din netbank eller købe ting via dit betalings- eller kreditkort.

Falske sms’er, fupmails og falske webshops er nogle af de metoder, svindlerne bruger, når de prøver at lokke oplysningerne fra dig. Men hvordan får du pengene igen, hvis uheldet er ude?

Misbrug af betalingskort: Kontakt din bank
Har svindlerne fået fingre i dine oplysninger, kan de hugge penge fra din konto eller købe ting på dit kort, uden du selv har foretaget en betaling.

Din bank har pligt til at tilbageføre pengene til dig, hvis du ikke selv foretaget betalingen. Derfor skal du straks kontakte banken, hvis du opdager mistænkelige transaktioner på din konto.

Selvrisiko: Del aldrig din pinkode
Misbruger andre dine betalings- eller kreditkort uden af have brugt din pinkode, er der ingen selvrisiko for dig. Du skal have alle pengene tilbage.

Har svindlerne brugt din pinkode, er der en selvrisiko på 375 kroner. Hvis du opdager, at andre har fået fat i din pinkode, skal du give banken besked hurtigst muligt. Ellers stiger selvrisikoen til 8.000 kroner. Det gør den også, hvis du har givet din pinkode væk.

Selvrisikoen er ubegrænset, hvis du har givet din pinkode væk til svindleren i en situation, hvor du burde have indset, at det ville føre til misbrug. Du må ALDRIG give din pinkode eller SMS-engangskode væk.
Betaler du selv, kan du ikke altid få pengene tilbage

Snyder en falsk mail, besked eller side dig til selv at betale penge via kontooverførsel, har du ikke ret til at få dine penge tilbage.

Snyder en virksomhed dig derimod til at betale med kort for en vare, som du ikke får, kan du få dine penge tilbage.

Her kan du læse, hvordan du får dine penge igen.