Et Kompetenceløft er på vej til alle dagplejere og dagplejepædagoger i Slagelse Kommune.
Alle ansatte dagplejere og dagplejepædagoger i Slagelse Kommune skal nu gennemgå et kompetenceudviklingsforløb med overskriften: Det gode læringsmiljø. Det drejer sig om godt og vel 170 medarbejdere, der skal deltage i uddannelsesforløbet, som er arrangeret i samarbejde med University College Sjælland.

Kompetenceudvikling skaber bedre trivsel
Børns hverdag og udvikling i daginstitutionerne har stor politisk og sam-fundsmæssig interesse, fordi livet i daginstitutionen/dagplejen bidrager væsentligt til udviklingen af de kompetencer, som børnene skal bruge i livet, skolen og samfundet. Dagplejen har i samarbejde med University College Sjælland tilrettelagt et kompetenceløft for alle dagplejere og dagplejepædagoger. Formålet med kompetenceforløbet er at forbedre og sætte fokus på læringsmiljøet og børnemiljøet i dagplejen.

– Ved at sætte fokus på og forbedre lærings- og børnemiljøet i Dagplejen gennem dette uddannelsesforløb, udvikles og styrkes dagplejerne og dag-plejepædagogernes kompetencer. Det gør, at vores Dagpleje bliver endnu bedre til at skabe trivsel for det enkelte barn og dermed sikre et godt læringsmiljø, udtaler formand for Uddannelsesudvalget Johnny Persson.

Fokus på læring
Med kompetenceløftet forventes det, at dagplejerne og dagplejepædagogerne bliver endnu skarpere på relationens betydning for læring og på hvor vigtigt læring er i 0-3 års alderen samt læringsmiljøets betydning i dagplejen.

– Det er dejligt at dagplejere og dagplejepædagoger også får et kompetenceløft ift. deres faglige arbejde med børnene. Vi ved, at fokus på læringsmiljøer og børnenes trivsel er afgørende faktorer for en god barndom, og at en tidlig indsats gør en forskel, udtaler medlem af Uddannelsesudvalget Niels Christian Nielsen.

Kompetenceløftet skal medvirke til:
 At det enkelte barns trivsel og udvikling forbedres.
 At forbedre det enkelte barns læringsmiljø.
 At den enkelte dagplejer bliver mere kompetent i sin ledelse af bør-negrupper.
 At den enkelte dagplejepædagog påtager sig læringsledelse.
 At den enkelte dagplejepædagog er i stand til at kompetenceudvikle dagplejeren med afsæt i evidensbaseret viden, retning, mål og rammer.

børne- og unge-konference om læringssyn